صبحانه مناسب برای کودک در سنین مختلف

صبحانه مناسب برای کودک در سنین مختلف - صبحانه مناسب برای کودک در سنین مختلف


یکی از وعده های غذایی مهم به ویژه برای کودکان صبحانه می باشد که باید سرشار از انواع مواد مغذی موردنیاز بدن باشد تا کودک بتواند با خوردن آن انرژی کافی برای انجام انواع فعالیت های مختلف خود را در طول روز بدست آورد. بنابراین مسئله ای که باید به آن توجه شود سالم بودن صبحانه و غنی بودن آن از انواع ویتامین ها و پروتئین های ضروری بدن است. در این مطلب قصد داریم به منظور آشنایی و شناخت شما عزیزان به بررسی صبحانه مناسب برای کودک بپردازیم.

صبحانه مناسب برای کودک

از جمله مسائل مهمی که جزء دغدغه های والدین می باشد نوع تغذیه کودک است که بسیار پراهمیت بوده و باید به گونه ای باشد که نیازهای اساسی کودک را تامین نماید. استفاده از همه گروه های مواد غذایی در تمام وعده های غذایی روزانه کودک باید لحاظ شود که در این میان، وعده صبحانه اهمیت ویژه ای داشته چرا که تاثیر زیادی بر روی خلق و خوی کودکان و افزایش میزان تمرکز و قدرت یادگیری آن ها دارد که در واقع می توان گفت یک صبحانه مناسب برای کودک باید تمامی این نیازها را برطرف نموده و کل مواد موردنیاز برای رشد کودک را دارا باشد.

صبحانه به نوعی غذای مغز به حساب می آید که انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع صبحانه برای کودک در واقع یکی از وظایف مهم مادران بوده و باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. صبحانه نقش مهمی در افزایش هوش و استعداد کودکان دارد و در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر و مفید می باشد. صرف یک صبحانه کامل موجب کم شدن احتمال چاقی و اضافه وزن در کودکان شده و با توجه به کاهش میزان انرژی دخیره شده بدن بعد از خواب قطعا استفاده از یک صبحانه کامل که دارای ترکیبی از مواد مختلف همچون کلسیم، فیبر، پروتئین و … می باشد نیازی ضروری و مهم می باشد.

چطور به کودکان عذرخواهی کردن را آموزش دهیم؟

معرفی غذاهای سالم و مقوی برای صبحانه کودک

بهتر است بدانید که غلات گروه مهمی از مواد غذایی برای صبحانه بوده و از جمله غذاهایی که به عنوان شروع غذای کمکی مورد استفاده قرار می گیرد آرد برنج پخته شده به همراه مقداری شیر و شکر می باشد که با افزایش سن کودک به عنوان یک فرنی ساده به صبحانه انتقال می یابد و در وعده های غذایی دیگر انواع پوره و سوپ قرار داده می شود.

صبحانه باید حاوی گروه های مختلفی از مواد غذایی همچون لبنیات، انواع میوه ها، انواع مغزها، غلات، تخم مرغ و … باشد و مادران باید به منظور تهیه یک صبحانه کامل و مناسب از تمامی این مواد استفاده نمایند. در ادامه چند نمونه از بهترین و سالم ترین انواع صبحانه را به منظور آشنایی شما عزیزان معرفی کرده ایم.

بهترین انواع صبحانه برای بچه ها

پنکیک خانگی ساده :

همانطور که می دانید درست کردن یک پنکیک خانگی خیلی بهتر از استفاده از فرآورده های صنعتی مضر است که دارای مواد نگه دارنده می باشند. بنابراین می توانید یک پنکیک خانگی خوشمزه و مقوی با روشی ساده و راحت برای صبحانه تهیه نمایید. برای این کار ابتدا شیر، تخم مرغ و آرد را با یکدیگر ترکیب نموده و بعد درون یک تابه بریزید تا به آرامی سرخ شود. پس از آن بر روی پنکیک کمی عسل، شیره انگور و یا میوه های فصل بریزید تا برای کودک جذاب و لذیذ باشد.

سیب پخته شده با خامه، دارچین و گردو

برای درست کردن یک صبحانه با عطر و طعمی خوب حدود چند عدد سیب را در ابتدا پوست گرفته و از شب پیش صبر کنید تا کم کم به حالت نیم پز درآیند. بعد از آن سیب های پخته شده را قبل از این که سرو نمایید درون یک ظرف بریزید و برای زیبا سازی آن حدود یک قاشق خامه، دو عدد گردو و مقداری عسل و پودر دارچین به آن اضافه نمایید تا ظاهر و طعمی جذاب به خود بگیرد.

انتقال زیگوت

انواع صبحانه مغذی و سالم برای کودکان

 کره بادام زمینی :

از بهترین انواع مواد غذایی که برای صبحانه گزینه بسیار مناسبی می باشد کره بادام زمینی بوده که البته باید کودک نسبت به آن آلرژی نداشته باشد. برای این کار ابتدا کره بادام زمینی را بر روی یک نان و یا پنکیک بمالید و بعد کمی عسل، موز ورقه ورقه شده، انواع میوه و یا حتی مقداری هویج بر روی آن بریزید و بعد ساندویچ کره بادام زمینی را به کودک خود بدهید تا نوش جان نماید.

املت تخم مرغ به همراه گل کلم :

برای درست کردن این نوع صبحانه یک و نیم عدد تخم مرغ، یک حبه سیر، یک دوم فنجان پنیر فتای رنده شده، گل کلم خرد شده به میزان لازم، یک چهارم فنجان برگ ریحان و حدود دو و یک دوم قاشق غذا خوری روغن زیتون نیاز دارید و با حدود یک چهارم قاشق چای خوری نمک تخم مرغ ها را خوب بپزید. بعد از آن گل کلم ها را درون روغن ریخته تا کمی نرم شده و رنگی قهوه ای به خود بگیرند. بعد از آن سیر رنده شده را به همراه ۱/۴ قاشق چای خوری نمک و ۱/۸ قاشق چای خوری فلفل به آن ها بیفزایید. سپس بر روی گل کلم ها تخم مرغ بریزد و صر کنید تا حدود ۴ الی ۵ دقیقه خوب بپزند. در آخر املت را درون یک بشقاب ریخته و بعد بر روی آن مقداری ریحان خرد شده، پنیر فتا پاشیده و سپس برای خوردن به کودکتان بدهید.

بهترین صبحانه برای کودکان

صبحانه سریع درون یک لیوان :

در مواقعی که وقت کمی دارید تهیه یک صبحانه سریع قطعا می توانند بسیار کمک کننده باشد. به منظور این کار درون یک لیوان کمی شیر ریخته و بعد مقداری موز به همراه یک توت فرنگی یخ زده به آن بیفزایید. سپس آن ها را درون یک مخلوط کن ریخته تا کاملا ترکیب شوند و بعد از آن مقداری ماست کم چرب به آن ها بیفزایید.

آشنایی با رژیم باروری و فواید و ویژگی های آن

توصیه هایی مهم و کارامد به مادران :

  • بهتر است بدانید که تنوع بخشیدن به سفره برای صبحانه نقشی تاثیرگذار در بالا بردن میل و اشتهای کودک دارد و موجب بیشتر شدن میل او به خوردن غذا می شود.

انواع صبحانه سالم برای کودکان

  • با توجه به این که تغذیه کودکان بر روی وضعیت جسمانی آن ها موثر می باشد می توان گفت که نقش مهمی نیز در رابطه با وضعیت روحی آن ها دارد. بنابراین سعی کنید که در انتخاب مواد غذایی توجه زیادی داشته باشید تا بدین گونه سلامتی او را تامین نمایید.
  • توجه به این نکته ضروری می باشد که کودکانی که صبحانه نمی خورند قطعا دچار افت تحصیلی خواهند شد.
  • بحث های خانوادگی و ایجاد استرس بر روی اشتهای کودک تاثیر بسیار بدی گذاشته و موجب کم شدن اشتها و بهانه گرفتن در کودکان می شود.
  • کودکانی که صبحانه میل نمی کنند گاهی اوقات به سرگیجه و حالت تهوع دچار می گردند بنابراین مادران باید با هر نوع شیوه و ترفندی کودکان خود را به خوردن صبحانه تشویق نمایند.
  • چنانچه فرزند شما از آن دسته کودکانی می باشد که به خوردن صبحانه های گرم میل دارد می توانید برای این کار از انواع اسنک ها، ساندویچ ها و عدسی بهره بگیرید. البته باید اطمینان داشته باشید که مواد داخلی آن جدای از خوشمزگی کاملا سالم و مقوی نیز باشد.

انواع صبحانه مناسب برای کودک

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با انواع صبحانه مناسب برای کودک و نکات مهمی در این زمینه به طور کامل آشنا شده باشید و توضیحات بیان شده مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا

منبع : arga-mag.com

مطالب مرتبط

Leave a Comment

2 × 5 =