مزایای پیاده روی در بارداری و آنچه باید رعایت کنید

مزایای پیاده روی در بارداری و آنچه باید رعایت کنید - مزایای پیاده روی در بارداری و آنچه باید رعایت کنید


در دوران حاملگی باید بسیار مراقب بود و از انجام فعالیت های سخت و سریع خودداری کرد. حتی به هنگام خوابیدن در دوران بارداری، یا نشستن در طی این دوران باید مراقب بود. ولی پیاده روی در بارداری، بهترین و کم خطرترین ورزش در دوران حاملگی است که مزایای بسیاری هم برای مادر و هم برای جنین دارد. در ادامه به فواید پیاده روی و تاثیرات مثبت آن در دوران حاملگی می پردازیم.

آنچه باید درباره پیاده روی در بارداری بدانیم

بسیاری از خانم ها وقتی باردار می شوند فکر می کنند که نباید هیچ نوع فعالیت جسمی داشته باشند و حتی کارهای منزل را هم انجام نمی دهند. در واقع مراقبت های دوران حاملگی شامل دو بخش می شود. یک بخش توسط پزشک و بخش دیگر توسط  مادر باردار انجام می شود. غیر از مواردی که مادر به استراحت نیاز دارد، در بقیه موارد که مشکل خاصی وجود ندارد، مادر طبق نظر پزشک می تواند فعالیت جسمی داشته باشد. ورزش شامل مراقبت های مادر از خود می شود که بهترین ورزش در دوران بارداری، پیاده روی است.

مزایا و فواید راه رفتن در دوران حساس حاملگی

پیاده روی ورزش سبکی است که با رعایت اصول آن در دوران حاملگی، برای سلامتی شما و جنین بسیار عالی می باشد. در ادامه به فواید پیاده روی در دوران حاملگی می پردازیم.

تناسب اندام

خانم های که نگران تناسب اندام خود بعد از دوران حاملگی و زایمان هستند، بدانند که ورزش سبک و مفید پیاده روی در حفظ تناسب اندام بسیار موثر است.

کنترل و کاهش استرس

در واقع فقط بخش کوچکی از استرس های دوران حاملگی به تغییر یافتن هورمون ها مربوط می شود و بیشترین بخش آن به افکار و طرز نگرش مادر بستگی دارد که ورزش آن ها را کمتر می کند و موجب شادابی و نشاط مادر می شود و با انجام ورزش، بدن هورمون اندروفین را ترشح می کند که سبب ایجاد حال خوب، تقویت روحیه و رفع استرس می گردد.

راهنمای کنترل وزن در دوران بارداری با تغذیه مناسب

زایمان راحت با پیاده روی در دوران بارداری

نوزاد سالم

پیاده روی در دوران حاملگی علاوه بر اینکه وزن مادر را متعادل نگه می دارد، وزن نوزاد را نیز متعادل می کند. که این امر برای سلامت قلبی هر دو نفر مفید است.

پیشگیری و یا کاهش دیابت بارداری

مادرانی که در دوران حاملگی بیش از حد اضافه وزن پیدا کرده اند و یا از تغذیه نامناسب استفاده می کنند، ممکن است به دیابت حاملگی گرفتار شوند. پیاده روی در حاملگی، چنین مشکلاتی را به حداقل می رساند و خطرات احتمالی را نیز کاهش می دهد.

داشتن زایمان راحت و آسان

با داشتن فعالیت جسمی مناسب مثل پیاده روی در دوران حاملگی، مشکلات جسمی و روحی کاهش می یابند. به طوری که مقاومت بدن و انعطاف پذیری عضلات لگن شما بیشتر شده در نتیجه زایمانی راحت تر خواهید داشت و پس از زایمان نیز زودتر بهبود پیدا می کنید. این مورد مهم ترین مزیت این ورزش سبک است.

مزایای پیاده روی در بارداری

کاهش یافتن خطر زایمان زودرس

پیاده روی در کاهش کلسترول خون و تعادل فشار خون نیز موثر است و اگر فشار خون و وزن متعادلی داشته باشید از خطر زایمان زودرس که معمولا ناشی از پره اکلامپسی است در امان هستید. در واقع از عوارض دوره حاملگی پره اکلامپسی می باشد که با علائمی همچون افزایش پروتئین در ادرار و بالا رفتن فشارخون قابل تشخیص می باشد. انجام پیاده روی با کاهش سطح کلسترول و تنظیم وزن بدن به متعادل شدن فشار خون کمک می کند.

بهبود احساس ناراحتی و درد بدن

طول دوران حاملگی همراه با درد و احساس ناراحتی می باشد که در صورتی که تحرک خانم باردار کم باشد این احساس درد نیز ممکن است افزایش پیدا کند بنابراین برای خلاصی از این دردها و کاهش ناراحتی بدن، پیاده روی و کشش پاها به هنگام راه رفتن می تواند بسیار کمک کننده باشد.

رنگ نوک سینه ها در دوران بارداری و جنسیت جنین

تاثیرات پیاده روی در حاملگی

دیگر مزیت های پیاده روی

از دیگر فوایدی انجام پیاده روی و ورزش های دوران بارداری به صورت منظم این است که به سوزندان انرژی اضافی کمک می کند که در نتیجه آن خانم های باردار خواب باکیفیت تر، راحت تر و آرام تری خواهند داشت و همچنین میزان ابتلا به یبوست، تهوع صبحگاهی، واریس و همچنین ایجاد بی خوابی شبانه، گرفتگی های عضلانی و خستگی و بدن درد کاهش پیدا می کند.

اصول پیاده روی در دوران حساس حاملگی

اگر قبل از حاملگی پیاده روی داشتید، خیلی خوب است و لازم نیست عادات پیاده روی خود را تغییر دهید. در غیر این صورت پیاده روی را به صورت آهسته شروع کنید.

اصول پیاده روی در دوران بارداری

  • به هنگام پیاده روی در حاملگی، از کفش های مخصوص این دوران استفاده کنید تا فشاری به کمر، قوزک و کف پایتان وارد نشود.
  • از ضد آفتاب در هر فصلی استفاده کنید تا دچار مشکلات پوستی نشوید. در تابستان نیز از کلاه آفتاب گیر استفاده کنید تا گرما زده نشوید.
  • در هوای گرم در ساعاتی که هوا خنک است به پیاده روی بروید یا به فضاهای سربسته که سیستم تهویه هوا دارند بروید.
  • به صورت روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشید. طوری راه بروید که به نفس نفس زدن نیافتید.
  • هنگام پیاده روی درست و اصولی راه بروید. (کاملا صاف و ایستاده، خم نکردن شانه ها و کمر، سر صاف و به جلو نگاه کردن، )
  • آب به همراه داشته باشید تا بدنتان کم آب نشود زیرا سلامت شما و جنین به خطر می افتد.
خوردن پسته در بارداری تا چه میزان مجاز است؟

نوزاد سالم با پیاده روی در دوران بارداری

  •  از پیاده روی در مکان هایی که تعادلتان را بر هم می زند، اجتناب کنید.
  • بیش از حد خود را خسته نکنید تا اکسیژن مورد نیاز بدنتان کم نشود.
  • در صورت بروز مشکلی به هنگام پیاده روی با پزشکتان تماس بگیرید.
  • استفاده از کمربند حاملگی، به هنگام پیاده روی از کمر درد پیشگیری می کند.

نکات پیاده روی در فضا و مکان های سربسته

خانم های بارداری که به هر دلیلی در مکان های سر بسته پیاده روی می کنند باید به منظور استفاده از دستگاه تردمیل تمامی نکات ایمنی در ارتباط با کار با این وسیله را رعایت نمایند که این نکات شامل موارد زیر می باشد:

۱- به هنگام کار با تردمیل از کفش های دارای بامپر یا ضربه گیر و یا کفش های مناسب استفاده شود.

۲- جهت ایمنی بیشتر و پیشگیری از خطر آسیب به هنگام افتادن از Safety Key یا بند مخصوص هشدار تردیل مورد استفاده قرار گیرد.

۳- شرایط جسمانی و توانایی بدن خانم باردار به خوبی با شیب و سرعت دستگاه تردمیل تنظیم گردد.

۴- ایمنی استفاده از دوچرخه های ثابت نسبت به تردمیل برای زنان باردار بیشتر می باشد و در واقع در دوچرخه های ثابت فشار اضافی بر بدن مادر و در نتیجه مفاصل و جنین وارد نمی شود و خطر افتادن وجود ندارد.

پیاده روی در حاملگی در فضای بسته

خانم های باردار عزیز، امیدواریم که اگر مشکلی ندارید، راه رفتن و قدم زدن سبک در بارداری را جدی گرفته و به صورت روزانه آن را انجام دهید تا از فواید آن بهره مند شوید.

منبع : آرگا

منبع : arga-mag.com

مطالب مرتبط

Leave a Comment

بیست − سیزده =