نکاتی برای جلوگیری از گردش خون کم در روزه داری در ماه رمضان

افتادن در ماه رمضان مشکلی است که ممکن است بسیاری در هنگام روزه داری با آن روبرو شوند ، زیرا برخی از افراد ممکن است از افت گردش خون همراه با سرگیجه و سرگیجه در هنگام روزه داری رنج ببرند ، در نتیجه عفونت با برخی بیماری ها که مانع از رسیدن خون اشباع شده از اکسیژن به همه قسمت ها می شود. از بدن ، و این ممکن است در برخی موارد شدید منجر به برخی عوارض جدی شود. در این مقاله ، ما برخی نکات مهم را برای جلوگیری از گردش خون کم و به طور خاص در هنگام روزه داری در ماه رمضان به شما خواهیم داد.

دلایل عمده گردش خون پایین در طول روزه داری در ماه رمضان

  • فشار خون ناگهانی
  • سطح قند خون پایین در هنگام روزه داری.
  • کمبود آب بدن در هنگام روزه داری به دلیل از دست دادن مقدار زیادی آب و عدم توانایی در نوشیدن آب هنگام روزه داری ، که منجر به احساس سرگیجه ، خستگی و ضعف عمومی در بدن می شود.
  • بارداری ، چون زنان باردار و روزه دار در معرض افت ناگهانی گردش خون در طی روزه داری هستند ، زیرا بارداری به تغذیه خاص و مصرف منظم مایعات نیاز دارد.
  • عفونت با برخی بیماری های قلب و رگ های خونی.
12 روش که می تواند بی حالی بدن را درمان کند و شما را با انرژی و نشاط دوباره شارژ کند. »مجله شما

علائم رایج کاهش گردش خون:

  • احساس تنگی نفس.
  • سبکی سر یا سرگیجه.
  • تشنگی
  • خشکسالی .
  • رنگ پریدگی رنگ پوست.
  • عدم توانایی در تمرکز.
  • احساس خستگی و خستگی.
  • تاری دید و احساس گره خوردن در چشم.

نکاتی برای جلوگیری از گردش خون کم:

1- از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید:

قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید با درجه حرارت بالا در هنگام روزه داری منجر به افزایش تعریق و از بین رفتن مایعات از بدن می شود که منجر به کم آبی بدن می شود و ممکن است باعث افت ناگهانی گردش خون شود. بنابراین باید تا حد امکان از قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید در هنگام روزه داری خودداری شود.

2- اطمینان حاصل کنید که وعده های غذایی قبل از سحر را همیشه بخورید:

پیامبر بزرگوار ما محمد صلی الله علیه و آله و سلم به ما توصیه کرد که غذای قبل از سحر را بخوریم و آن را تا حد ممکن به تأخیر بیندازیم. سطح قند در خون و احساس افت و فشار خون وجود ندارد.

3- اطمینان حاصل کنید که بین وعده های غذایی افطار و سحر به مقدار کافی آب مصرف کنید:

باید مراقب باشید که مقدار کافی آب و مایعات سالم بین صبحانه و وعده غذایی قبل از سحر بدست آورید ، زیرا این امر به حفظ هیدراتاسیون برای طولانی ترین مدت ممکن کمک می کند و از کمبود آب بدن در ساعات ناشتایی جلوگیری می کند ، که از افت گردش خون جلوگیری می کند. بهتر است بین صبحانه و وعده های غذایی سحری ، مایعات سالم و آب میوه های تازه 8 تا 12 فنجان آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه ، چای و نوشابه خودداری کنید.

فواید آب برای کودکان ، اهمیت نوشیدن آن و مقدار مورد نیاز هر کودک چقدر است؟

4- خواب کافی داشته باشید:

فرد روزه دار باید خواب کافی داشته باشد که از 6 تا 8 ساعت در روز است ، زیرا خواب ناکافی بر میزان فشار خون تأثیر منفی می گذارد ، که ممکن است منجر به احساس خستگی و کاهش در طول روزه داری شود.

5- غذاهای سالم بخورید:

فرد روزه دار باید در ساعات غیر روزه داری غذاهای سالم مصرف کند و مراقب مصرف میوه و سبزیجات تازه باشد زیرا غذاهای سالم مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی بدن را که بدن در طی روزهای ناشتا از دست می دهد تأمین می کنند و این باعث می شود در این مدت نیفتیم ناشتا باشید و از سلامتی خوبی برخوردار باشید و همچنین باید مراقب خوردن پروتئین های لاغر و کربوهیدرات های پیچیده ای باشید که انرژی بدن را افزایش می دهند تا از سطح فشار خون پایین جلوگیری کنند.

6- مراقب ورزشهای سبک باشید:

ورزش برای حفظ سلامت بدن ، به ویژه در ماه مبارک رمضان ضروری است ، بنابراین پزشکان توصیه می کنند که در طول ماه رمضان بین صبحانه ، ورزش های سبک انجام دهید ، مانند حداقل 20 دقیقه پیاده روی ، بالا رفتن از پله ها ، تنفس عمیق ، یوگا ، یا ورزش های کششی و تقویت کننده شکم عضلات برای افزایش جریان خون در تمام قسمت های بدن.

7- از استحمام در آب گرم هنگام روزه داری خودداری کنید:

استحمام در آب گرم ممکن است در معرض مقادیر زیادی بخار آب قرار گیرد ، که منجر به افت ناگهانی گردش خون و در صورت قرار گرفتن در معرض بخار برای مدت طولانی منجر به غش می شود. بنابراین توصیه می شود با آب ولرم دوش بگیرید و از آب گرم کاملاً خودداری کنید ، اطمینان حاصل کنید که تهویه مناسب در حمام را فراهم کنید تا از تجمع بخار و قرار گرفتن در معرض نشست و خفگی جلوگیری شود.

چگونه شخصیت را تقویت کنیم و اعتماد به نفس را برگردانیم

8- استراحت و آرامش:

وقتی سطح فشار خون را کم می کنید ، باید سعی کنید کمی استراحت کنید تا سطح فشار خون به سطح طبیعی خود برگردد تا از افت ناگهانی گردش خون جلوگیری کنید.

9- سدیم بخورید:

پزشکان به افرادی که از فشار خون مکرر رنج می برند توصیه می کنند حتماً از نمک در غذای خود استفاده کنند ، اما مصرف سدیم نباید بیش از 10 میلی گرم در روز باشد تا از بروز عوارض جدی ناشی از افزایش مصرف سدیم جلوگیری کند.

اگر شما از جمله افرادی هستید که بویژه هنگام روزه داری در ماه مبارک رمضان دچار فشار خون یا افت فشار می کنید ، باید از توصیه های قبلی پیروی کنید تا در روزه داری مشکلی نداشته باشید.

منابع 1،2